سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سنسور فشار هوا چگونه کار می کند و چرا خراب می شود ؟

سنسور فشار هوا در شرایط مختلف، عملکرد یکسانی ندارد و کارکرد آن در موقعیت های ناهمسان فرق می کند؛ بنابراین عملکرد این حسگر وقتی هم سطح با دریا رانندگی می کنید، متفاوت است با زمانی که در حال گذر از جاده ای کوهستانی هستید. کارکرد صحیح و استاندارد این قطعه برای خودرو بسیار مهم است، به خصوص که خرابی آن باعث اختلال در کارکرد ECU هم می شود. 

لازم به ذکر است که سنسور فشار هوا به نام های دیگری چون سنسور خلاء منیفولد هوا ، سنسور فشار مطلق منیفولد هوا ، حسگر فشار و مپ سنسور هم شناخته می شود؛ پس اگر به دنبال عیب یابی قطعه ای با این نام ها هستید، بدانید که همه آن ها مربوط به قطعه مورد بحث در مقاله ماست.

خرابی سنسور فشار چه نشانه هایی دارد؟

بروز مشکل در عملکرد سنسور فشار هوا برابر است با ایجاد اختلال در دستوراتی که ECU برای باز یا بسته شدن دریچه ورودی هوا صادر می کند. به طور کلی، بروز هر گونه مشکلی در کارکرد سنسور فشار باعث صدور دستور اشتباه از سوی ECU و بر هم خوردن نسبت سوخت و هوا و زمان جرقه زدن می شود. (اگر بخش پایانی این مقاله را بخوانید، بهتر متوجه رابطه میان این حسگر و کامپیوتر مرکزی خودرو می شوید) در مراکز تعمیر خودرو، عیب یابی سنسور فشار هوا با استفاده از دستگاه دیاگ انجام می شود.

تعمیرکاران در این پروسه، میزان باز و بسته بودن دریچه هوا و مقدار ورودی هوا را محاسبه کرده و نتیجه به دست آمده را با گزارش مپ سنسور یا همان سنسور فشار هوا مقایسه می کنند. اگر این دو گزارش باهم تناقض داشته باشند، حسگر خراب است. نشانه هایی که خرابی سنسور فشار هوا را به رانندگان خودرو گزارش می دهد، از این قرار است:

خودرو می لرزد.

مصرف سوخت بالا می رود.

سر شمع ها دوده می گیرند.

از اگزوز بوی بد خارج می شود.

خودرو بد کار می کند یا به اصطلاح، ریپ می زند.

خودرو بلافاصله پس از روشن شدن خاموش می شود.

قدرت موتور به صورت ناگهانی کاهش پیدا می کند.

سنسور فشار به چه دلایلی خراب می شود؟

بیشترین موارد خرابی سنسور فشار به عمر طولانی و کارکرد بیش از حد آن مربوط می شود، اما موارد دیگری هم وجود دارد که در کارایی صحیح و استاندارد قطعه، خلل وارد می کند.

زنگ زدگی یا جرم گرفتگی نوک سنسور

نشت خلاء در منیفولد هوا

وارد شدن شوک ناگهانی به حسگر

پوسیدگی یا خوردگی شیلنگ متصل به ورودی هوا یا سایر اتصالات

خوردگی یا هر مشکل دیگری در سیم کشی های مربوط به سنسور

وظیفه سنسور فشار چیست؟

همان طور که از نام این قطعه پیداست، حسگری است که گزارش های مربوط به هوا و فشار آن در محیط و دریچه را به کامپیوتر مرکزی خودرو ECU می فرستد. فشار هوای محیط و داخل منیفولد ، بسته به مکانی که خودرو در آن قرار دارد، تغییر می کند. در مکان های کوهستانی که از ارتفاع بالاتری برخوردارند، فشار هوا کمتر و بالعکس، در مناطقی که نزدیک به سطح دریا و اقیانوس باشد، فشار هوا بیشتر است؛ به همین دلیل سنسور فشار هوا طوری طراحی شده است که هم اتمسفر بیرون خودرو و هم اتمسفر داخل دریچه هوا را اندازه گیری می کند و اطلاعات مربوط به هر دو را به سمت ECU می فرستد.

پیشرانه خودرو برای اشتعال، به هوا نیاز دارد. کشیدن هوا به داخل محفظه سیلندر بر عهده دریچه ورودی هواست. سنسور فشار هوا دقیقاً در مسیر ورود هوا ( منیفولد هوا ) تعبیه می شود تا اطلاعات مربوطه را به صورت لحظه ای منتقل کند. انتقال اطلاعات مربوط به فشار هوا از چند جهت برای ECU حائز اهمیت است:

اول اینکه این قسمت با توجه به مقدار هوای ورودی، دستور میزان باز و بسته بودن دریچه هوا را صادر می کند. هوای ورودی به محفظه احتراق، میزان مشخصی دارد. اگر بیشتر از مقدار مشخص شده باشد، انفجاری بزرگ تر از حد استاندارد رخ می دهد و اگر کمتر از آن مقدار باشد، اشتعال ناقص انجام می شود. مورد بعدی، شرایطی است که خودرو در آن قرار دارد؛ سرعت، جاده، شرایط جغرافیایی و … از جمله عواملی هستند که روی میزان باز و بسته بودن دریچه هوا تأثیر مستقیم می گذارند؛ بنابراین تطبیق میزان هوای ورودی با شرایط خودرو نیز از وظایف ECU است.

منبع: لوازم یدکی ام وی ام mvm